Grand Theft Auto: San Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas – komputerowa gra akcji stworzona przez firmę Rockstar North oraz wydana przez Rockstar Games. Jest to trzecia część serii Grand Theft Auto wykorzystujących grafikę 3D, a licząc również poprzednie dwuwymiarowe części, siódma. 26 października 2004 w Stanach Zjednoczonych i 29 października 2004 w Europie i Australii wydano ją na konsole PlayStation 2. 7 czerwca 2005 roku w Stanach Zjednoczonych i 10 czerwca 2005 w Europie wydano ją na komputery i konsole Xbox, a dodatkowo 31 maja 2007 w Polsce firma Cenega Poland wydało grę w polskiej wersji językowej (tylko napisy). Dla systemu macOS gra została wydana 12 listopada 2010. Pod koniec 2013 roku Grand Theft Auto: San Andreas doczekało się portu na telefony z systemem iOS oraz Android, a później także na Windows Phone 8.

Fabuła

Wydarzenia w grze dzieją się w 1992 roku. Wiele misji, w których gracz bierze udział, jest odzwierciedleniem różnych wydarzeń z początku lat dziewięćdziesiątych mających miejsce w Kalifornii (akcja filmu Terminator 2 czy zamieszki w Los Angeles).

Gracz wciela się w postać Afroamerykanina Carla Johnsona (CJ), który po pięciu latach spędzonych w Liberty City wraca do Los Santos. San Andreas jest parodią dwóch rzeczywistych stanów, czyli Kalifornii i Nevady. CJ opuścił Los Santos po śmierci młodszego brata – Briana. Wrócił teoretycznie tylko na pogrzeb zamordowanej matki, jednakże gdy zauważa, że zarówno rodzina, jak i jego gang, Grove Street Families są w rozsypce, postanawia zostać.

W dodatku podczas powrotu do domu z lotniska Carl natyka się na trzech skorumpowanych funkcjonariuszy policji: Tenpenny’ego, Pulaskiego i Hernandeza, nazywanych oddziałem „C.R.A.S.H.” (Community Resources Against Street Hoodlums), którzy wrabiają Carla w zabójstwo policjanta, przez co ten nie może opuścić stanu. Po pogrzebie Carl zostanie w Los Santos i będzie wykonywał zadania dla swoich przyjaciół, a nawet dla C.R.A.S.H.

Rozgrywka

W grze pojawiło się wiele nowych możliwości niedostępnych wcześniej w serii. Nowymi pojazdami są rowery, traktory, żniwiarki, quady, czy pociągi. Główny bohater nauczył się pływać, przeskakiwać ogrodzenia oraz nurkować. Poza tym niektóre bronie można trzymać jednocześnie w obydwóch rękach (pistolety oraz uzi) lub wykonywać tzw. „drive-by” (technika strzelania z pojazdu). Kamera, walka i namierzanie zostały ulepszone na wzór innej gry firmy Rockstar, Manhunt.

Rockstar umożliwił również większą personalizację głównego bohatera. Carl może teraz zmienić fryzurę lub ubranie czy też zrobić sobie tatuaż, co działa na reakcję przechodniów. By żyć, CJ musi też kupować jedzenie, które można otrzymać w różnych restauracjach fastfoodowych. W grze mamy 3 sieci fast-foodowe: Cluckin’ Bell (odpowiednik KFC i Taco Bell), Well Stacked Pizza (odpowiednik Pizza Hut) oraz Burger Shot (odpowiednik Burger King). Dodatkowo jedzenie i picie możemy kupować w ulicznych stoiskach, automatach, barach czy klubach nocnych. Ilość spożytego jedzenia oddziałuje na wygląd bohatera. Jeśli CJ zje za dużo w krótkim czasie, zwymiotuje. Jeśli będzie jadł dużo przytyje i spowolni się przez to jego ruch. Jeśli przestanie jeść, zacznie tracić wagę oraz muskulaturę. Rozwój bohatera odbywa się m.in. w umiejętnościach prowadzenia różnych typów pojazdów, wytrzymałości, celności strzelania, pojemności płuc, czy też i w atrakcyjności. Podczas gry CJ będzie mógł się nauczyć jednej z trzech różnych sztuk walki w jednej z trzech siłowni, z których każda jest ulokowana w innym dużym mieście.

Nowym zajęciem, wpisującym się w tradycyjną kontrowersyjność serii, są kradzieże. Pod osłoną nocy CJ może wkraść się do cudzego mieszkania i ukraść wartościowe przedmioty.

Dodatkowo Carl może prowadzić przez określony czas różne dialogi z przechodniami pojawiającymi się podczas gry. Szacunek dla głównego bohatera jest zależny od działań, jakich on się podejmuje. Przedstawiciele Rockstara stwierdzili, że tylko dla głównego bohatera nagrano około 4200 linii dialogów.

Nowymi minigrami są m.in. koszykówka, bilard, bazowane na grach dźwiękowych zawody w tańcu i zawodach aut hydraulicznych oraz automaty do gier czy gry wideo, które składają hołd klasycznym grom arcade, jak Gyruss, Defender czy Gradius.

Usprawnieniom uległa też sztuczna inteligencja. Teraz kiedy główny bohater zabije kogoś na ruchliwej ulicy spowoduje, że ludzie nie tylko będą uciekać, lecz też kucać, policja szybciej zareaguje, a kierowcy zaczną uciekać przed siebie czasami dobijając się do budynków i innych pojazdów. Dodatkowo po wycelowaniu broni w postać na ulicy, ta podniesie ręce do góry. Gdy na drodze bohatera znajdą się członkowie nieprzyjaznego gangu zaczną prowadzić wymianę ognia, a jeśli w pobliżu są członkowie gangu zaprzyjaźnionego z gangiem gracza, zaczną oni chronić Carla.

Cały stan San Andreas jest ponad pięciokrotnie większy od tego, jaki zajmuje Liberty City czy Vice City.

Ciekawostki i niespodzianki

  • W grze na pustyni znajduje się „strefa zamknięta” nazwana Strefą 69, co jest parodią rzeczywistej Strefy 51.
  • Rockstar Games, w postaci różnych easter eggów, odwoływało się również m.in. do konkurencyjnych gier. Jednym z takich przykładów są billboardy w Los Santos, na których jest prezentowana okładka stylizowana na okładkę gry True Crime: Streets of LA, sugerująca, że ta nadaje się jedynie do śmieci. Większość easter eggów znajdujących się w San Fierro jest związana z inspirowanym na Golden Gate Bridge moście dostępnym w grze oraz serii gier i filmów Resident Evil.
  • Wielu przechodniów w grze ma skłonności do popełniania dziwnych samobójstw. Może być to błąd w oskryptowaniu szukania ścieżek ruchu dla nich, ale niektóre to easter eggi. Na przykład w Los Santos Inlet fotograf po zrobieniu zdjęcia miasta Los Santos idzie skoczyć do wody, by się utopić. Jest to nawiązanie do stworzonej przez firmę DMA Design (tak nazywała się firma Rockstar North przed przejęciem jej przez Rockstar Games) gry Lemmings.
  • Budynek korporacji ZomboTech w San Fierro jest odwołaniem do firmy Umbrella Corporation z serii gier Resident Evil.
  • Na południowym szczycie mostu Gant Bridge w San Fierro umieszczono graffiti, na którym jest napisane: „Tu nie ma żadnych niespodzianek. Odejdź.” („There are no Easter Eggs up here. Go away.”). Jest ona nawiązaniem do trzeciej części serii Grand Theft Auto, gdzie na szczycie mostu między wyspami znajdował się inny Easter Egg.
  • W sklepie Zero w San Fierro znajdują się figurki bohatera z gry Manhunt.

Pobieranie ze strony playnolimit.pl zawsze będzie darmowe!

Aby otrzymać dostęp do pliku użytkownik nie musi wysyłać płatnych SMS, wpisywać swoich danych ani wypełniać ankiet – pobieranie rozpoczyna się zaraz po kliknięciu w przycisk “DOWNLOAD”!

Author: Ciucio

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments