Counter-Strike: Global Offensive

Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) – wieloosobowa strzelanka pierwszoosobowa, stworzona oraz wydana przez Valve Corporation i Hidden Path Entertainment, które już wcześniej pracowały nad Counter-Strike: Source. Jest to czwarta gra z serii Counter-Strike, wydana na platformy Microsoft Windows, macOS, Xbox 360 i PlayStation3 21 sierpnia 2012 i na Linuxa 23 września 2014.

W grze do walki stają dwie drużyny: terroryści i antyterroryści. Zadaniem każdej z nich jest eliminacja drużyny przeciwnej lub wykonanie określonego zadania. W przypadku terrorystów jest to podłożenie bomby lub obrona zakładników, zaś w przypadku antyterrorystów ochrona strefy detonacji przez podłożeniem bomby lub uratowanie zakładników. W grze występuje wiele różnych trybów, z których każdy ma odrębne cechy charakterystyczne.

CS:GO oprócz wbudowanego systemu matchmakingu, pozwalającego graczom na rozgrywkę na dedykowanych serwerach Valve, ma również możliwość tworzenia i rozgrywki na serwerach społeczności z niestandardowymi mapami i trybami gry. Od momentu wydania, CS:GO jest jedną z najpopularniejszych strzelanek pierwszoosobowych rozgrywanych w ramach sportu elektronicznego. Najważniejszymi turniejami są tzw. „majory”, zawody sponsorowane przez wydawcę gry, Valve.

Gra zyskała dość pozytywne recenzje krytyków. Chwalono ją za całokształt rozgrywki i wierność jej odwzorowania w stosunku do poprzednich części serii. Krytykowano niektóre z początkowych funkcji gry. Wersje konsolowe otrzymały pozytywne opinie, a recenzenci uważali, że istnieją wyraźne różnice między wersjami konsolowymi a wersją PC.

Rozgrywka

Counter-Strike: Global Offensive, podobnie jak poprzednie gry z serii Counter-Strike, jest wieloosobową grą z gatunku strzelanek pierwszoosobowych, skupiającą się na wykonywaniu zadań. Dwie przeciwne drużyny z postaciami terrorystów i antyterrorystów rywalizują w różnych trybach gry wykonując określone cele, np. podłożenie bomby lub ochrona zakładników w przypadku terrorystów, a w przypadku antyterrorystów ochrona obszaru przed podłożeniem bomby (lub jej rozbrojenie) albo ewakuacja zakładników. Na koniec każdej rundy gracze uzyskują nagrodę pieniężną w walucie wirtualnej, która pozwala na zakup lepszego wyposażenia w kolejnej rundzie. Gracze otrzymują nagrody drużynowe zarówno za wygraną, jak i przegraną rundę (przy czym większa nagroda przyznawana jest drużynie w przypadku wygranej). Oprócz tego występują nagrody indywidualne za wykonanie zadania (np. podłożenie bomby) oraz nagrody za zabójstwa (wartości różnią się w zależności od rodzaju użytej broni. Gracz może uzyskać również karę pieniężną, np. za ogień bratobójczy (ang. friendly fire).

CS: GO zawiera nowe mapy oraz zaktualizowane wersje klasycznych map Counter-Strike, takie jak de_dust2, cs_office lub de_inferno. W CS:GO pojawiły się nowe elementy, które nie występowały w poprzednich grach z serii, przede wszystkim granat zapalający w obu drużynach, nowe bronie (np. wyciszony pistolet USP-S, paralizator Zeus X27, automatyczny pistolet CZ-75 Auto, strzelby i in.). Do gry dodano także nowe tryby, tj. „Wyścig zbrojeń” i „Demolka”, oparte na modyfikacjach do starszych edycji CS oraz nowe mapy, zaprojektowane na potrzeby tych trybów. Usunięto także niektóre elementy starszych gier z serii, np. możliwość swobodnego latania po mapie po śmierci (właścicielom serwerów społeczności umożliwiono jednak konfigurację tej funkcji w ustawieniach serwera). Usunięto pistolet maszynowy MP5 oraz pistolet USP w wersji bez tłumika i zastąpiono je nowymi broniami. Usunięto również osłonę taktyczną. Funkcja malowania sprayów nie była dostępna w grze do momentu dodania wymienialnych wirtualnych przedmiotów, zwanych graffiti.

Wyposażenie

W grze występuje sześć kategorii wyposażenia: pistolety, broń ciężka, pistolety maszynowe (PM-y), karabiny, granaty oraz dodatkowy sprzęt. Każda broń w grze posiada unikalne właściwości, takie jak ilość amunicji w magazynku, szybkostrzelność, zadawane obrażenia czy rozrzut kul w ogniu ciągłym[. Gracz może posiadać ograniczoną ilość wyposażenia, zakupioną przed początkiem rundy: jedną broń podstawową (pistolet maszynowy, karabin lub broń ciężką), jedną broń dodatkową (pistolet), cztery granaty (lub trzy w zależności od trybu gry), paralizator oraz nóż.

Podstawowym wyposażeniem, przyznawanym graczom automatycznie na początku rundy jest pistolet (USP-S lub P2000 w drużynie antyterrorystów oraz Glock-18 w drużynie terrorystów) oraz nóż. Pozwala to na rozgrywanie rund bez zakupu broni, celem zaoszczędzenia środków na kolejne rundy (ang. eco, force-buy i full-buy). Z wyjątkiem noży, gracze mogą wyrzucać swoją broń i podnosić ją od innych graczy, także po śmierci przeciwników. Przetrwanie do końca rundy pomimo przegranej pozwala zachować zdobytą broń na kolejną rundę.

W grze występuje kilka rodzajów granatów ręcznych: granat dymny (tymczasowo wytwarza ekran dymny), granat hukowo-błyskowy (oślepia i ogłusza graczy patrzących na niego w momencie eksplozji), granat zaczepny (zadający w określonym obszarze obrażenia graczom), wabik (wydający dźwięk podstawowej broni osoby rzucającej) oraz granat zapalający (dla terrorystów koktajl Mołotowa, podpalający powierzchnię na mapie przez określony czas). Obie drużyny mają dodatkowo możliwość zakupienia przed rundą kamizelki kuloodpornej i hełmu, zwiększającą odporność na obrażenia. Dodatkowo, gracze antyterrorystów mają możliwość zakupienia – w zależności od trybu gry – zestawu do rozbrajania (zmniejszającego czas rozbrajania bomby) lub zestawu ratunkowego (skracającego czas ratowania zakładnika).

Tryby gry

W grze, oprócz samouczka („Kurs szkoleniowy”), występuje siedem głównych trybów gry: „Turniejowy”, „Uproszczony”, „Deathmatch”, „Wyścig zbrojeń”, „Demolka”, „Latający skaut”, „Skrzydłowy” oraz „Strefa zagrożenia”. Możliwa jest także rozgrywka offline z botami oraz po sieci lokalnej. W każdym z trybów online możliwe jest rozpoczęcie gry wspólnie ze znajomymi z poziomu tzw. poczekalni (ang. lobby).

Turniejowy

Rozgrywka w CS:GO koncentruje się głównie na trybie „Turniejowy” (tzw. mecze rankingowe). W trybie tym walczą ze sobą dwie pięcioosobowe drużyny[. Wybór strony (antyterroryści/terroryści) jest losowy, a po rozegraniu 15 rund, następuje zamiana drużyn miejscam. Mecz składa się z 30 rund i kończy się wygraniem przez jedną z drużyn 16 rund albo remisem (15:15). W zależności od scenariusza mapy (zamach bombowy/uprowadzenie), drużyny mają do wykonania określone zadania.

W turniejach profesjonalnych wykorzystywane są zmodyfikowane konfiguracje trybu turniejowego, w których zasadniczą różnicą jest brak możliwości zakończenia meczu remisem. W przypadku osiągnięcia wyniku 15–15 rozgrywane są sześciorundowe dogrywki (ang. overtime) ze zmianą stron po 3 rundach. Mecz wygrywa drużyna, która zwycięży 4 rundy w dogrywce. W przypadku remisu w dogrywce, do meczu dołączane są automatycznie kolejne dogrywki, aż do rozstrzygnięcia wyniku meczu.

Mecze rozgrywane w trybie „Turniejowy” wpływają na rangę gracza (ang. Skill Group), reprezentującą poziom jego umiejętności. System rankingowy wykorzystuje dostosowaną do potrzeb gry wersję systemu oceny Glicko-2(ang.), stanowiącego z kolei rozwinięcie rankingu szachowego elo. W grze występuje 18 rang od „Srebra I” do „Elity światowej”.

Zastosowanie systemu rankingowego z założenia ma na celu wyszukiwanie meczów odpowiednich do poziomu umiejętności gracza (lub członków poczekalni utworzonej przy wyszukiwaniu meczu). Ranga przydzielana jest graczowi po wygraniu 10 rozgrywek w trybie „Turniejowy”. Skuteczność gracza w każdym kolejnym meczu oraz jego końcowy wynik decyduje o awansie lub degradacji z rangi. Zobacz też: Matchmaking.

W przypadku rozpoczynania gry ze znajomymi w poczekalni, aby wyszukiwanie meczu było możliwe, rangi członków poczekalni muszą być do siebie odpowiednio zbliżone (maksymalny przedział: 5 rang w górę i w dół). Ograniczenie to nie obowiązuje, jeśli w poczekalni znajduje się pełny, 5-osobowy skład drużyny. Nieaktywność w trybie „Turniejowym” powoduje wygaśnięcie (ukrycie) rangi. Aby ponownie wyświetlić rangę, należy wygrać lub zremisować jeden mecz. Ranga po okresie nieaktywności zostaje odpowiednio skalibrowana. Ograniczeniami wyszukiwania gier objęte są dodatkowo osoby, które nie posiadają jeszcze rangi lub ich ranga wygasła – nie mogą rozpocząć meczu w poczekalni z graczami o randze powyżej „Mistrzowskiego obrońcy I”.

Opuszczenie meczu turniejowego przed jego zakończeniem powoduje nałożenie na gracza tymczasowej blokady („turniejowa kara czasowa”, ang. Competitive Cooldown), uniemożliwiającej rozgrywanie meczów turniejowych przez określony czas. Podobne kary nakładane są za umyślne przeszkadzanie sojusznikom, za nadużywanie systemu wyrzucania graczy, wyrzucenie zbyt dużej liczby graczy z meczu, a także za bycie wyrzuconym ze zbyt wielu gier.

Uproszczony

Tryb „Uproszczony” korzysta z uproszczonych zasad klasycznych meczów turniejowych, m.in. skrócenie meczu do 15 rund, wyłączony bratobójczy ogień, włączone przenikanie postaci gracza przez sojuszników, zwiększona ilość graczy w drużynach. Gracze otrzymują bezpłatny pancerz i hełm na początku każdej rundy, a antyterroryści – także zestaw do rozbrajania (lub zestawu ratunkowy). Zadania drużyn pozostają takie same jak w meczach turniejowych.

Deathmatch

W tryb „Deathmatch” wszystkie bronie dostępne w grze są darmowe, postać gracza natychmiast odradza się po śmierci, a celem gracza jest eliminacja jak największej liczby graczy drużyny przeciwnej w ciągu 10 minut. Tryby te używane są głównie do treningu.

Gry wojenne: Wyścig zbrojeń, Demolka, Latający skaut

W trybie „Wyścig zbrojeń” zabijanie przeciwników daje graczowi lepszą broń. Dokonanie zabójstwa z użyciem ostatniej dostępnej broni, złotego noża, daje graczowi zwycięstwo. W tym trybie nie jest możliwy zakup broni, a gracz odradza się natychmiast po swojej śmierci. W trybie „Demolka” rozgrywka prowadzona jest na zmniejszonych mapach na standardowych zasadach gry. Zabicie przeciwnika daje graczowi lepszą broń w kolejnej rundzie. W trybie „Latający skaut” gracze grają na standardowych zasadach na mapach o zmniejszonej grawitacji, wyposażeni jedynie w karabin SSG 08 oraz nóż. Tryby „Wyścig zbrojeń”, „Demolka” oraz „Latający skaut” zostały przez wydawcę nazwane „Gry wojenne” i umieszczone w odrębnej zakładce.

Skrzydłowy

W trybie „Skrzydłowy”, dodanym w aktualizacji w 2017 roku, w 16-rundowych meczach ze scenariuszem zamachu bombowego na niewielkich mapach walczą ze sobą dwie dwuosobowe drużyny. Mecze rozegrane w tym trybie wpływają na odrębną rangę trybu „Skrzydłowego”, reprezentującą umiejętności gracza i wpływającą, podobnie jak w trybie „Turniejowym”, na dobór przeciwników. Podobnie jak w przypadku trybu „Turniejowego”, na trybie „Skrzydłowy” występuje 18 rang od „Srebra I” do „Elity światowej”.

Podobnie jak w trybie „Turniejowym”, ranga przydzielana jest graczowi po wygraniu 10 rozgrywek. Skuteczność gracza w każdym kolejnym meczu oraz jego końcowy wynik decyduje o awansie lub degradacji z rangi. Nieaktywność w trybie „Skrzydłowy” powoduje wygaśnięcie (ukrycie) rangi. Aby ponownie ją wyświetlić, należy wygrać lub zremisować jeden mecz; ranga zostaje wówczas odpowiednio skalibrowana.

Strefa zagrożenia

W grudniu 2018 do gry dodano tryb battle royale o nazwie „Strefa zagrożenia” (ang. Danger Zone), w którym można grać samodzielnie oraz w dwu- lub trzyosobowych drużynach. W meczu bierze udział maksymalnie 18 osób. Gracze wybierają przed rozpoczęciem gry miejsce zrzutu ze śmigłowca oraz przedmiot startowy. Dodatkowe wyposażenie, takie jak broń, amunicja, zastrzyki wzmacniające lub pancerz zdobyć można przeszukując miejsca na mapie lub wykonując zadania. Możliwe jest również zamówienie przedmiotów przy użyciu tabletu, za pieniądze zebrane w czasie eksploracji mapy. Wybrane przedmioty dostarczają drony.

Zwycięzcą gry jest gracz lub drużyna, która jako ostatnia utrzyma się przy życiu. W lipcu 2019 roku do trybu „Strefa zagrożenia” wprowadzono odrębny system rankingowy, w którym wyróżnia się 15 rang (o nazwach i ikonach zupełnie odmiennych niż w pozostałych dwóch trybach – od rangi „Szczur laboratoryjny I” do rangi „Wyjący alfa”).

O awansie lub degradacji z rangi decyduje skuteczność gracza lub drużyny w meczach. Gracze mogą wyszukiwać gry swobodnie, bez względu na posiadaną rangę.

Pobieranie ze strony playnolimit.pl zawsze będzie darmowe!

Aby otrzymać dostęp do pliku użytkownik nie musi wysyłać płatnych SMS, wpisywać swoich danych ani wypełniać ankiet – pobieranie rozpoczyna się zaraz po kliknięciu w przycisk “DOWNLOAD”!

Author: Syska

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments