Call of Duty: Modern Warfare 3

Call of Duty: Modern Warfare 3 – gra komputerowa z gatunku first-person shooter, wyprodukowana przez amerykańskie studia Infinity Ward oraz Sledgehammer Games i wydana w 2011 roku przez Activision. Jej oficjalna premiera odbyła się 8 listopada 2011 roku, a gra została wydana na platformy Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360 i Wii. Jest to ósma część serii Call of Duty i bezpośredni sequel gry Call of Duty: Modern Warfare 2 z 2009 roku. Specjalna wersja na konsolę Nintendo DS ukazała się pod nazwą Call of Duty: Modern Warfare 3: Defiance.

Fabuła gry jest kontynuacją wątków z Call of Duty 4: Modern Warfare oraz Modern Warfare 2 i opiera się na fikcyjnym ogólnoświatowym konflikcie Stanów Zjednoczonych z rosyjską frakcją ultranacjonalistów. Gracz wciela się w kilka postaci, których celem jest zlikwidowanie szefa rosyjskiej grupy terrorystycznej. Większą rolę odgrywa tryb gry wieloosobowej, podobnie jak w Modern Warfare 2 oparty na systemie punktów doświadczenia, który został wzbogacony o kilka nowych trybów rozgrywki.

Modern Warfare 3 uzyskała powszechne uznanie krytyków w wersji na system Windows, PlayStation 3 i Xboksa 360. Recenzenci zwracali uwagę na wysokiej jakości realizację techniczną, lepiej przemyślaną fabułę niż w Modern Warfare 2 i sprawnie zrealizowany tryb gry wieloosobowej, jednak wskazywali też na monotonię w stosunku do poprzednich części serii. Wersja na Wii uzyskała sporo niższe oceny krytyków ze względu na gorszą oprawę graficzną i mniejsze możliwości techniczne konsoli. Gra pobiła rekordy sprzedaży, wynoszącej w dniu wydania około 6,5 miliona egzemplarzy, a do listopada 2013 roku – 26,5 miliona kopii.

Fabuła

Kluczową rolę w fabule odgrywają trzy postacie znane z Modern Warfare 2: były członek Task Force 141, kapitan John „Soap” MacTavish (głosu użyczył mu Kevin McKidd); były członek Special Air Service, kapitan John Price (Billy Murray); oraz rosyjski informator Nikołaj, którzy uciekają po zabójstwie zdrajcy z US Army, generała broni Shepherda. Jednak przez większość czasu gry gracz kieruje byłym żołnierzem Specnazu, Jurijem (Brian Bloom), który wspiera Price’a przy poszukiwaniach rosyjskiego ultranacjonalisty Władimira Makarowa (Roman Warszawski). Makarow jest głównym antybohaterem fabuły i posiada kontakt, rosyjskiego konstruktora bomb zwanego „Volk”. Dodano także nowe w fabule postaci, którymi kieruje gracz: żołnierza Delta Force, sierżanta Dereka „Frost” Westbrooka; członka SAS-u, sierżanta Marcusa Burnsa; oraz Andrieja Harkowa, agenta Federalnej Służby Ochrony z zadaniem ochrony prezydenta Rosji. Gracz przejmuje także przejściową kontrolę nad nieznanym z imienia amerykańskim cywilem, na sekundy przed zgładzeniem go oraz jego rodziny przez broń masowego rażenia, oraz nad strzelcem helikoptera ewakuującym się na pokładzie śmigłowca z Paryża.

Wśród nowych bohaterów niezależnych znajdują się żołnierze Delta Force: „Sandman” (William Fichtner), „Truck” (Idris Elba) i „Grinch” (Timothy Olyphant), będący w grze towarzyszami Frosta. Kapitan MacMillan z Call of Duty 4 zapewnia Task Force 141 wsparcie wywiadowcze. W grze występuje również członek SAS-u, sierżant Wallcroft. Gra go Craig Fairbrass, który użyczał głosu postaciom Gaza i Ghosta w poprzednich częściach serii.

Akcja gry rozpoczyna się 17 sierpnia 2016 roku, po wydarzeniach z Modern Warfare 2. Po tej akcji kapitan John Price i Nikołaj ewakuują umierającego kapitana Johna „Soap” MacTavisha z Site Hotel Bravo w Afganistanie. Soap otrzymuje pierwszą pomoc w kryjówce Nikołaja w Himachal Pradesh w Indiach, lecz siły Władimira Makarowa atakują kryjówkę, próbując zabić całą trójkę. Najlepszy żołnierz Nikołaja, Jurij, mając osobiste urazy względem Makarowa pomaga im uciec, zabezpieczając drogę od kryjówki do punktu ucieczki. Price, Soap, Jurij i Nikołaj, którzy są uciekinierami z rozwiązanego Task Force 141, ukrywają się przez dwa miesiące. Wykorzystuje to także Makarow, postępując podobnie. W tym samym czasie trwa III wojna światowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Rosją. Działania drużyny Delta Force Team Metal, w której skład wchodzą sierżant Derek „Frost” Westbrook, „Truck”, „Grinch” i ich dowódca „Sandman” (który przedtem współpracował z Price’em, Soapem i Ghostem w Operacji „Kingfish” mającej na celu zabicie lub pojmanie Makarowa), ułatwiają odparcie ataku sił rosyjskich na Manhattan w Nowym Jorku. Żołnierze Team Metal niszczą wieżę zakłócającą amerykańskie sygnały radiowe na giełdzie nowojorskiej, a potem uprowadzają rosyjski okręt podwodny typu Oscar II, by wykorzystać ją do działań przeciw Rosjanom.

4 października 2016 roku prezydent Rosji Borys Worszewski ogłasza plany zawarcia pokoju ze Stanami Zjednoczonymi na szczycie w niemieckim Hamburgu. Jednak ludzie Makarowa porywają samolot Worszewskiego i zmuszają go do lądowania awaryjnego na asfaltobetonie w Hamburgu. Agent Federalnej Służby Ochrony, Andriej Harkow próbuje dotrzeć do prezydenta i zapewnić mu bezpieczeństwo. Jednak zostaje on zabity podczas akcji przez Makarowa. Ten porywa prezydenta oraz planuje odnaleźć jego córkę, by dokonane na niej tortury skłoniły Worszewskiego do udostępnienia Makarowowi kodów do rosyjskiego arsenału nuklearnego.

Soap wraca do zdrowia dzięki wsparciu Jurija. Reaktywowane Task Force 141 przy wsparciu byłego mentora Price’a, MacMillana, podąża tropem Makarowa do transportu broni dla terrorysty, znajdującego się w Sierra Leone. Jednak transportu nie udaje się przechwycić, a ciężarówki z bronią zostają wysłane do takich miast jak Paryż, Berlin i Londyn. W tym czasie jednostka Special Air Service, w skład której wchodzą sierżant Marcus Burns i sierżant Wallcroft, próbuje powstrzymać dostawę broni masowego rażenia w londyńskich dokach, ale ciężarówka, w której rzekomo miały być chemikalia, jest pusta. Dochodzi do walki i pościgu za ładunkiem w metrze. Ciężarówka, która zawierała broń biochemiczną z Fregata Industries, wybucha w pobliżu londyńskiej ulicy, zabijając młodą amerykańską rodzinę i uwalniając toksyny koło Big Bena. Kilka innych krajów europejskich doświadcza podobnych ataków, co otwiera drogę rosyjskiej inwazji na Europę Zachodnią. Team Metal wyrusza do Hamburga, aby odbić amerykańskiego wiceprezydenta z niewoli rosyjskiej. Po otrzymaniu informacji od Price’a, które uzyskał od somalijskiego watażki zwanego Waraabe, Team Metal kieruje się do Paryża, gdzie zostaje pojmany rosyjski konstruktor bomb – „Volk”, dyrektor generalny Fregaty. Po jego złapaniu Team Metal udaje się do punktu ewakuacji przy wsparciu samolotu AC-130. Następuje bombardowanie, które prowadzi do zawalenia się Wieży Eiffla do rzeki, co skutkuje eliminacją wszystkich sił rosyjskich w punkcie ucieczki.

Podczas przesłuchania Volka Team Metal dowiaduje się od niego o aktualnej pozycji Makarowa: Hotelu Lustig w Pradze, gdzie Makarow ma umówione spotkanie ze swoimi najwyższymi doradcami. Sandman informuje o tym Price’a, a ten ze swoją drużyną przenika do opanowanego przez Rosjan miasta. Będąc w Pradze, Task Force 141 kontaktuje się z lojalistą Kamarowem, obecnie jednym z założycieli lokalnego czeskiego ruchu oporu, aby zabić Makarowa. Jurij i Soap zajmują stanowiska wyborowe na wieży kościelnej naprzeciw hotelu, podczas gdy Price zakrada się do budynku. Jednak Kamarow zostaje porwany i przywiązany do materiałów wybuchowych. Price ucieka z hotelu w momencie wybuchu bomby przyczepionej do Kamarowa. Makarow wyjawia, że osobiście zna Jurija, mówiąc o nim jako byłym „przyjacielu”. Następnie detonuje stanowisko snajperskie Jurija i Soapa, które wcześniej dla własnego bezpieczeństwa obsadził materiałami wybuchowymi. Price i Jurij unikają eksplozji, ale Soap odnosi obrażenia po upadku z wysokości, co powoduje ponowne otwarcie jego kłutej rany. Jurij pomaga Soapowi i ucieka z Price’em do kryjówki rebeliantów. Następuje nieudana próba utrzymania Soapa przy życiu. Ten mówi Price’owi, że Jurij i Makarow znają się nawzajem, po czym umiera. Po zostawieniu swojego pistoletu M1911 z ciałem Soapa oraz zabraniu jego dziennika i nieśmiertelnika, wściekły Price uderza Jurija z pięści, powodując jego upadek ze schodów i trzyma go na muszce, domagając się wyjaśnień na temat powiązań z Makarowem.

Jurij wyjaśnia, że był niegdyś ultranacjonalistą, który przyjaźnił się z Makarowem, eskortując go oraz jego przełożonego Imrana Zachajewa. Ewakuował Zachajewa po próbie jego zabójstwa przez SAS w 1996 roku, uczestniczył też w zdetonowaniu przez Makarowa bomby jądrowej, która zgładziła 30 tysięcy żołnierzy Shepherda. Po ujrzeniu skutków eksplozji Jurij zmienił poglądy i pięć lat później próbował powstrzymać masakrę na Międzynarodowym Lotnisku im. Imrana Zachajewa w Moskwie poprzez próbę wezwania tam Federalnej Służby Bezpieczeństwa. Jednakże został na tym nakryty i postrzelony w brzuch przez Makarowa jeszcze przed rozpoczęciem ataku. Wina Jurija za niezapobiegnięcie masowego mordu przekonuje Price’a, że obaj walczą o to samo, więc Price decyduje o zachowaniu przymierza z Jurijem.

Po infiltracji zamku Makarowa koło Pragi, Price oraz Jurij dowiadują się, że Makarow porwał prezydenta i stara się uzyskać od niego kody do arsenału nuklearnego. Alarmują Team Metal o zamiarach ultranacjonalistów dotyczących porwania Aleny z kryjówki w Berlinie. Drużynie nie udaje się jednak zapobiec porwaniu, więc podąża ona za Makarowem do syberyjskiej kopalni diamentów. Przeprowadzona zostaje połączona operacja Team Metal (bez udziału Frosta) i Task Force 141 w celu uratowania Worszewskich przed zdobyciem kodów przez Makarowa. Ich działania doprowadzają do odbicia prezydenta i jego córki oraz zakończenia konfliktu pomiędzy Rosją a Stanami Zjednoczonymi, a Task Force 141 zostaje zrehabilitowane. Podczas ewakuacji Sandman, Grinch i Truck osłaniają startujący śmigłowiec, lecz zostają zabici, kiedy kopalnia zapada się na nich.

21 stycznia 2017 roku, 3 miesiące po zakończeniu III wojny światowej, Price, Jurij i Nikołaj podążają śladem Makarowa do Hotelu Oasis w Dubaju. Price i Jurij szturmują hotel. Na dachu hotelu Makarow próbuje uciec przy pomocy śmigłowca. Jednak Price w ostatniej chwili wdziera się do maszyny, zabija jej obu pilotów i rozbija śmigłowiec. Oszołomiony Makarow przygotowuje się do zastrzelenia rannego Price’a, jednak atakuje go Jurij, który zostaje przez niego zabity. Rozwścieczony utratą kolejnego sojusznika Price wykorzystuje moment nieuwagi Makarowa, powala go na ziemię, okręca metalową linkę wokół jego szyi i rozbija szklaną podłogę, na której się znajdują. Makarow ginie poprzez powieszenie. Price ląduje na atrium i przeżywa. Patrząc na wiszące zwłoki głównego wroga, wyciąga cygaro i zapala je, oczekując na przybycie policji.

Rozgrywka

W Call of Duty: Modern Warfare 3 gracz przejmuje kontrolę nad żołnierzem sił specjalnych i bierze udział w walce z użyciem współczesnych rodzajów broni. Cele do wykonania oraz pozycja gracza są ukazane na wyświetlaczu HUD. Tak jak w poprzednich częściach serii, w Modern Warfare 3 został wykorzystany system regeneracji przez odpoczynek. Obrażenia odniesione przez gracza są widoczne w formie krwi na ekranie; odczekanie chwili bez odniesienia dalszych obrażeń powoduje powrót kierowanej postaci do pełni sił.

W kampanii, podzielonej na piętnaście misji, gracz współpracuje z żołnierzami kierowanymi przez komputer, wykonując zadania powiązane z fabułą. Graczowi przeciwstawiają się wrodzy komputerowi żołnierze. Zadania są zróżnicowane i polegają między innymi na zdobyciu określonego punktu, detonacji obiektów (takich jak okręt podwodny) czy też kierowaniu śmigłowcem.

Tryb kooperacji

Zasadniczą przebudowę w stosunku do Call of Duty: Modern Warfare 2 przeszedł tryb kooperacji. W Modern Warfare 3 gracze mają niezależne od trybu gry wieloosobowej profile, w których gromadzone są punkty doświadczenia, zdobywane za postępy w rozgrywce. Za zdobycie określonej liczby punktów doświadczenia gracze otrzymują dodatki i modyfikatory wpływające na skuteczność w walce.

Tryb kooperacji w Modern Warfare 3 występuje pod nazwą Specjalne Operacje. Składa się on z dwóch części. Pierwsza to zestaw szesnastu misji inspirowanych występującymi w kampanii, w których wymagana jest ścisła współpraca graczy. Druga zaś to tryb Przetrwanie, w którym gracze mają za zadanie walczyć z nieustannie atakującą ich pozycje falą wrogów. Przetrwanie zawiera w sobie podobieństwa do podobnych trybów Firefight z serii Halo i Horda z Gears of War.

Oba tryby dzielą się na cztery partie misji: Poziom 1, Poziom 2, Poziom 3 i Poziom 4. Im wyższy poziom tym wyższy poziom trudności. Gracz podobnie jak poprzedniej części gry gracz za wykonane misje zdobywa gwiazdki, lecz misje i mapy trybu przetrwania odblokowywane są przez poziomy, zaczynając od poziomu 1. W trybie przetrwania zaś po przegranej przyznawana jest ilość fal, które udało się graczowi przeżyć. Misje i mapy można również pobrać.

Gra wieloosobowa

Podczas rozgrywki wieloosobowej dostępne jest kilka trybów gry. Oprócz standardowych wariantów rozgrywki, takich jak Team Deathmatch (dwie drużyny mają za zadanie zabić określoną liczbę przeciwników) czy też Free-for-All (wszyscy gracze walczą przeciwko sobie), dodano dwa nowe. W trybie Kill Confirmed rozgrywka jest podobna jak w Team Deathmatch, z tym że drużyna dostaje punkt za zabicie przeciwnika tylko wtedy, gdy odbierze mu nieśmiertelnik. Tryb Team Defender jest wariantem Capture the Flag i polega na tym, że jedna z drużyn ma za zadanie zdobyć flagę i utrzymać się jak najdłużej przy życiu.

Przebudowę przeszedł tak zwany system killstreaków, który pozwalał dotąd graczom na uzyskanie nagród jedynie za dokonanie serii zabójstw na wrogach. W Modern Warfare 3 zostały one podzielone na trzy typy. Assault nagradza gracza za zabicie określonej liczby wrogów bez utraty własnego wirtualnego życia, a nagrodą jest możliwość wezwania śmigłowców udzielających mu wsparcia. Specialist polega na tym samym, ale daje większą liczbę ułatwień w rozgrywce, które gracz może włączyć. Support umożliwia graczowi dokonanie zrzutu broni czy też wsparcie pojazdów opancerzonych w zamian za asystowanie przy zabójstwach wrogów. Ponadto w miarę postępów w grze możliwe staje się modyfikowanie własnej broni (na przykład dodawanie tłumików).

W przeciwieństwie do Modern Warfare 2, w Call of Duty: Modern Warfare 3 istnieje obsługa serwerów dedykowanych.

Pobieranie ze strony playnolimit.pl zawsze będzie darmowe!

Aby otrzymać dostęp do pliku użytkownik nie musi wysyłać płatnych SMS, wpisywać swoich danych ani wypełniać ankiet – pobieranie rozpoczyna się zaraz po kliknięciu w przycisk “DOWNLOAD”!

Author: Syska

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments